قسمت۶: آشنایی با متغیرهای رشته ای در بیسیک فوراندروید

آشنایی با متغیرهای رشته ای در بیسیک فوراندروید

در این قسمت که قسمت ششم دوره آموزش نرم افزار B4A از سایت مدیران اپ است قصدداریم به آموزش متغیر های رشته ای در نرم افزار بیسیک فور اندروید بپردازیم.

اگر قسمت قبل آموزش نرم افزار بیسیک فور اندروید را مطالعه نکرده اید پیشنهاد می کنیم از این لینک به مطالعه آن بپردازید.

در این قسمت آموزش نرم افزار B4A می خواهیم به توضیح متغیر ها و متغیر های رشته ای بپردازیم.

در نرم افزار بیسیک فور اندروید متغیر ها را در sub Globals و process_globals تعریف می کنیم.

در ابتدا می خواهیم بگوییم که متغییر چیست و تعریف متغیر را باهم مرور کنیم:

شما در نظر بگیرید در اپلیکیشن تان می خواهید عمل جمع یا چسباندن دو رشته(منظور از ۲ رشته ۲ متن می باشد) به هم را انجام بدهید برای این کار های باید ابتدا رشته ها را داخل متغیر ریخته و بعد اعمالی که نیاز داریم بر روی آن متغیر ها اعمال کنیم.

برای نوشته یک متغیر از کد زیر استفاده می کنیم.

dim str as string

در کد بالا که برای تعریف متغیر ها یکسان است برای تعریف آن ها استفاده می کنیم که dim یک عضو ثابت است بعد از dim باید نام متغیر مورد نظر را وارد کنید که دلخواه است و ما در اینجا از str استفاده کرده ایم بعد کلمه as هم که برای تعیین نوع متغیر است همیشه ثابت است و در آخر باید نوع متغیر را وارد نمایید متغیر رشته ای یا عددی یا اعشار و… که ما در اینجا از نوع رشته ای یعنی String تعریف کرده ایم.

زمانی که شما این کد را اضافه می کنید  بیسیک فور اندروید به شما ارور می دهد و این ارور به دلیل این است که داخل متغیر str هیچ مقداری نیست و باید یک مقداری داخل آن بریزید.

برای دادن مقدار به متغیر در قسمت sub Activity_Create کد زیر وارد می کنیم که برای دادن مقدار به متغیر می توانیم از آن استفاده کنیم.

str = "Modiran.app"

که حتما برای دادن مقدار به متغیر های رشته ای باید مقدار موردنظر متغیر های رشته ای بین دو “” باشند.

بعد از مقدار دهی دوباره بیسیک فوراندروید به کد اول خطا می دهد و دلیل این خطا این است که از این متغیر هیچ کجا استفاده نکرده اید که برای رفع این خطا به عنوان مثال ما این رشته را چاپ می کنیم برای چاپ رشته از کد زیر استفاده می شود.

log(str)

که زمانی که برنامه اجرا شد Modiran.App را چاپ می کند.

این کد ها را می توان در قسمت های مختلف استفاده کرد به عنوان مثال اگر در قسمت مربوط به دکمه این کد ها وارد شود زمانی که روی آن کلیدی که تعریف شده است کلیک شود آن کد اجرا می شود.

در ادامه آموزش نرم افزار B4A به توضیح کارهایی که می توان بر روی متغیر های رشته ای انجام داد می پردازیم و در هر قسمت کد و توضیح آن را می نویسیم.

زمانی که نام متغیر را می زنید و بعد از آن دات می زنید یک سری توابع نمایش داده می شود که با استفاده از آن ها می توان کار های مختلف بر روی متغیر string انجام داد که در ادامه به توضیح چند تا از آن ها می پردازیم.

کد زیر طول رشته را به ما نمایش میدهد منظور از طول رشته تعداد کاراکترهای آن است.

str.length

تکه کد زیر عمل سرچ را انجام می دهد و می گوید که کلمه modiran (کلمه ای که ما مشخص می کنیم) داخل رشته است یا نه که اگر باشد عبارت True را و اگر نباشد عبارت False در خروجی نمایش میدهد.

str.contains("modiran")

این قطعه کد جای m را با s جا به جا می کند و در خروجی Sodiran.App چاپ می کند.

str = str.Replace("M","S"(

در ادامه می خواهیم دو متغیر رشته ای را به هم متصل کنیم. در ابتدا باید متغیر ها را در sub Gloabal تعریف کنیم که ما در اینجا این کار را کرده ایم.(کدزیر)

dim str1 as string
dim str2 as string
dim str3 as string

بعد در هر جایی که لازم داشتیم می توانیم متغیر ها را مقدار دهی کنیم و به هم متصل کنیم.

str1 = "Modiran"
str2 = "App"
str3 = str1 + " " + str2
log (str3)

این کد عبارت Modiran App را در خروجی نمایش می دهد به دلیل اینکه ما مشخص کردیم عبارت Modiran با عبارت App ترکیب کند.

امید وارم این قسمت آموزش نرم افزار B4A مورد استفاده شما کاربران سایت مدیران اپ قرار گرفته باشد.

برچسب ها:
مصطفی کثیری
مصطفی کثیری
چندسال هست در زمینه برنامه نویسی اندروید با بیسیک فور اندروید فعالیت دارم و همچنین به مباحت شبکه های کامپیوتر و دوره های های (mtcna و ... ) تسلط کامل دارم.اینجا هستم تا اندک دانش خودم را با شما به اشتراک بذارم.✌️
مطالب بیشتر

باکس دانلود

راهنما

برای مشاهده فیلم آموزشی از پلیر ها استفاده کنید.

نظر شما چیه؟

0 نظر در مورد قسمت۶: آشنایی با متغیرهای رشته ای در بیسیک فوراندروید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متاسفانه نظری برای این مطلب وجود ندارد، شما اولین نفر باشید.